Khunsa atau Hermaphrodite

Assalamualaikum dan salam sejahtera. apa khabar?hari ini, tetiba aku mendapat satu semangat pulak nak update blog.

topik hari ini, khunsa atau dalam englishnye, hermaphrodite/ intersex.hah, dah kenapa pulak aku ni tetiba aje nak mention pasal khunsa2 ni hah?
xdela.ini untuk tajuk assignment aku ni hah.dapat idea, terus google apa tu khunsa

ok, secara literal dan amnya, khunsa ni, boleh dikatakan apabila seseorang itu mempunyai dua alat kelamin iaitu alat kelamin lelaki dan juga perempuan. khunsa juga merujuk kepada seseorang yang juga tidak mempunyai alat kelamin, sama ada lelaki atau perempuan.



kes2 khunsa ni, kadar nisbahnya lebih kurang 1:25000 kelahiran.kira macam rare cases la. tapi benda ni tatap juga berlaku. 
Just nak bezakan dengan transsexual/transgender ni, khunsa adalah golongan yang memang semulajadi dilahirkan sebegitu rupa.special kes.manakala, bagi transseksual/transgender, itu berlainan sekali dengan khunsa.

          jadinya, golongan khunsa ini, dibenarkan untuk melakukan pembedahan bagi menentukan mana satu gender yang mereka sesuai akibat dari keadaan yang mempunyai dua alat kelamin.
tetapi, memang sudah terang lagi bersuluh, pertukaran jantina kepada jantina lain, di luar skop khunsa adalah tidak dibenarkan, kerana ia jatuh hukum haram.

jadinya, secara xlansung, maknyah,pondan dan etc tidak lah termasuk dalam golongan yang dibenarkan oleh Islam untuk menukar jantina mereka.sememangnya, lebih mudah untuk berkata2 berbanding mereka yang menjalani/mengalami situasi ini.


Jadi bagaimana pula dengan isu Seksualiti Merdeka? perjuangan yang ingin memastikan hak  LGBT(Lesbian,Gay,Biseksual,Transeksual) terjamin dan diri mereka diterima oleh masyarakat?secara peribadi, aku menolak.sebab apa aku tolak,



1.Islam melarang.jelas lagi terbukti disebut dalam naskh Al-Quran dan Sunnah
2.bertentangan dengan norma masyarakat Malaysia.

aku tengok,makin hari, macam2 benda yang pada aku semakin tak munasabah berlaku.dulu,
aku rasa memang tidak ada benda2 macam ni hah. tapi sekarang, macam2.akibat daripada terlalu inginkan freedom of human rights, sampai agama diletakkan ketepi.
Fikir-fikirkanlah

berikut adalah gambar bagaimana rupa mempunyai dua alat kelamin.tujuan gambar ini diletakkan adalah untuk tujuan pendidikan semata2.tidak ada berkaitan dengan isu2 lain.



                                                                                                                
nota musafir: manusia kadang2 meminta lebih dari apa yang sepatutnya

Comments

Anonymous said…
saudara seolah-olah mngutuk ciptaan tuhan...
Anonymous said…
saudara seolah-olah mngutuk ciptaan tuhan...

Popular Posts