Saturday, December 18, 2010

Lakaran Kehidupan yang sudah pasti Tanpa Dendam Di Hati

     Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat anda semua..apa khbr?sihat?kalau xsihat...cepat2 pergi ke klinik yer..thanks coz still  lg sudi mnjadi follower n still sudi menbaca  setiap entri aq..
  i'm very honored and fell appreciated.
  herm, spnjg  minggu ni,bnyk sgt perkara yg berlaku dlm hidup aku..bnda2 yg besar n  
terlalu berat untuk aq memikirkannya..nasib baik la xpecah kpla aq ni nk memikirknya..
 aq mmg xsangka bnda2 ni   boleh terjadi kt aq...masalah mmg xdpt lari dr kita
 walopn kita  cuba lari drpdnya. itu   tandanya Allah Taala sdg mnguji kita dan sdg menduga sama ada kita mampu  bersbar atau tidak..
    bg mngambarkan situasi yg sdg aq alami skrg,lagu  Dato' Siti Nurhaliza ini mmg sgt sesuai ngn apa yg aq alami skunk ni..Ya Allah Ya Tuhanku..
 kau kuatkanlah semngt hmba-Mu ini dlm mengharungi segala onak dan duri. aq yakin 
akan ada hikmah disebalik semua ini..like there is always a bright
 light in the darkest road....
Lagu Pertama - Lakaran Kehidupan
Kau cuba mencari dan kau amati
Hakikat hidup ini
Seribu nan kasih dirasai
Di pentas lakonan diri

Lakaran kehidupanmu
Tertulis kini
Semua telah termetri
Yang pasti ketentuannya nanti
Suatu hari kian terbukti

C/O

Wahai insan apa kau cari
Hidup penuh ilusi
Suka duka datangnya berganti-ganti
Cuma keikhlasan di jiwa
Menjadi harta berharga
Sucikan hati pasti sinar menjelma

Di kananmu budi kirimu duri
Pilihanmu sendiri
Usahlah kabur di persimpangan
Tetapkan mana haluan

Lakonan di pentas ini
Akan terhenti
Pabila tibanya hari
Yang pasti ketentuannya nanti
suatu hari kan terbukti


Lagu Kedua - Tanpa Dendam Di Hati
Lautan Yang Berapi                                        Daratan Yang Berduri
 Bagiku Bukan Musibah
 Malahan Hikmah Berharga



 Katalah Apa Saja
 Yang Jelik Penuh Dusta
 Kau Bebas Warnai Diriku
 Di Minda Yang Kelabu


 Chorus
 Siapa Diri Ini
 Tuhan Yang Memahami
 Amarah Dan Kecewa
 Hanyalah Bara Membakar Jiwa


 Sungguh Pun Ku Terkilan
 Terguris Perasaan
 Ku Pilih Berdiam Diri
 Tanpa Dendam Dihati










 so, sampai kt sni ajelah yg aq boleh kongsikan ngn kowg semua..Assalamualaikum dan bye2..









Thursday, December 9, 2010

Photogarfi yg superb ala-ala Magica!

     Assalamualaikum..salam sejahtera buat anda semua..so hari ni mcm mne ngn kehidupan korang?meriah?seronok? kalo mcm 2 baguslah..kalo hari ini anda bersedih/berduka,xpela..sabar ngn setiap dugaan yg dtg dr Allah Taala..

      Ok,hari ni aq nk kongsikan la cket pasal sesi fotogari kelas aku..msa mula2 aq g menara (menara sultan abd aziz,UiTM Shah Alam) untuk nk bergambar setelah diinform oleh class rep(representative) aq,aq agk trkejut dowh tgok mereka2 yg tgh amek gambo tu.yela,mnenye ko xtrkejut,ad rambut kaler pink,oren,warna-warni,ad kayu tennis,payung n etc..aq yg tgok ni pn jd makin pelik..hu2..tp best kot..yela,kalo sebelum ni,sesi nk amek gambo msti formal n kna kekwat cket muka 2..cover2 ayu jek..ha2..tp yg ni fun n thrill also awesome!yg lg seronok,photographer 2 bg 7 shoot..3 shoot formal,dimana kitaowg kna pkai blazer n kot formal..susunan cm kt  sekolah dulu2 kalo tiap kali nk amek gambo...n 4 shoot xformal n boleh pkai kostum ..hu2..seronok giler xingt!!aq pkai pe?haaaa...kalo nk tau,jom layan gambo2 ni..hu2..http://bit.ly/g4y0zG



muka yg kt tgh 2 mmg garang!ad bakat jd majistret


amek ko!rambut aku keriting dan berwarna kuning



wizard n joker are fighting!!


semua pakai topi..ala2 nk bersantai kt tepi pantai je..siap bwk raket lg..hu2.


sebelum nk ambik gmbo xformal


spiderman ad rambut kaler2?ad ke?http://bit.ly/g4y0zG


tgok rambut aq dh brtukar jd warna pink..


'datin' yg xkahwin lg sobuk pose smbil mempamerkn beg2 mereka..taula mahal..he2



walopn giliran bergambo dh abs,tp masih lg gian nk brgambo


http://bit.ly/g4y0zG


  Hu2..seronok kn?tp kowg jgn keliru plk..2 adlh gambo2 selepas gambo kitaowg diambil..nk tgok yg betolnyer?hah,nanti aq uploadkn yer http://bit.ly/g4y0zG..tp harga dia pn boleh tahan jgk..tp berbaloi jgkla..hu2..anyway,hope u guyz enjoy ek tgok gambo2 ni..he..okla,assalamualaikum n jumpa lg nanti!









Tuesday, December 7, 2010

Ahlan wasahlan wa marhaban bikum ila 1432H wa maa'salamah ila 1432H


       Assalamualaikum dan salam sejahtera buat anda semua..so hari ini apa anda buat?bekerja?sibuk study?ataupon xwat apa2?hu2..yg pntg manfaatknlah masa kita yg ada 2,dgn aktiviti2 yg berfaedah..Hari ni jadual kelas aq amat padat dr pagi smpai ke ptg.hu2.Hari ini,pada tanggal 6 Disember 2010 maka genapla setahun dlm bulan Islam..ahlan wasahlan wa marhaban bikum ila 1432H wa maa’ salamah ila 1431H..ertinya,slmt dtg dan semoga dipenuhi keberkatan tahun 1432H dan selamt tinggal tahun 1431H..sprti biasa,kalo setiap hujung tahun dlm bulan Islam ni,akan ada doa awal dan akhir tahun yg dibaca sebelum dan selepas solat Maghrib..yela,selepas maghrib,bkn selepas 12tghmlm as in Islam,hari seterusnya dikira setelah masuk waktu Maghrib.aku bersyukur sgt krn masih diberi kesempatan untuk mghirup sedetik lg nafas di awal tahun ini..

View Image
       
        So dalam entri kali ni,aq nk cerita sikitla pasal sejarah Maal Hijrah ni ha..asal2 nye dulu, dlm kalangan orang Arab,mmg xde satu pun kalender yg tetap dan tepat yg sistematik yg digunkan oleh mereka. Mereka menggunakan pelbagai2 jenis kalendar seperti Kalendar Tahun Gajah, Kalender Persia, Kalender Romawi dan etc..Permulaan penggunaan Kalendar Tahun Hijriah adalah hasil dari ilham Khalifah Ar-Rasyidin yg kedua,Saiyidina Umar Al-Khattab radhiyallahu’anhu. Ada satu riwayat mengatakan bahawa Gabenor Abu Musa Al-As’ari telah mengirimkan surat kpd Saidina Umar r.a meminta beliau menjelaskan tentang tahun bagi surat/arahan Umar yg telah dhantar kpdnya..maka dengan ini,beliau (Umar r.a) mahukn satu kalendar/taqwim Islamyang khas untuk mengantikan tahun rujukan kalendar yg pelbagai yg digunakan. Kesemua kalender sebelum ini diadaptasi dr peristiwa2 besar waktu Jahiliah.maka beliau (Umar r.a) telah memilih tahun yg trdpt di dlmnya peristiwa yg paling agung dalam sejarah Rasullullah s.a.w untuk djdkn asas permulaan tahun pertama bg kiraan taqwim Islam.
       
         Peristiwa agung itu,tidak lain dan tidak bukan ialah peristiwa hijrah Rasullullah s.a.w dr Makkah ke Madinah.Ini kerana dgn adanya hijrah inilah permulaan pertolongan Allah kpd RasulNya dan agama Islam ditegakan.kesan dr penghasilan taqwim ini antaranya ialah  
  1. ker
    ajaan Kisra (Pasri) dpt 
    dikalahkn
  2. Baitul Muqaddis dibebaskan dr Rom
  3. Masjidil Aqsa dibangunkn


       Bulan Muharam adlh bulan pertama dlm sistem Kalendar Hijriah.Pada asalnya, Muharam membwa maksud ‘diharamkan’ atau ‘dipantangkan’ iaitu Allah SWT melarang melakukn pertumpahan darah atau peperangan. Namun larangan ini telah ditamatkan setelah pembukaan Makkah (surah Al Baqarah;91) 
                
sumber:Jabatan Mufti Negeri Melaka http://bit.ly/fhIjpn


View Image


       Hope dptla kowg hayati serba cket mngenai sejarah Maal Hijrah ni ha.jgn nanti kalo owg tnya,tak tahu plk.he2.tahun baru mmg xlari dr persoalan azam.Azam aku untuk tahun 1432H ni ialah:
  1. sentiasa mencari keredhaan dan keberkatan dari Allah S.W.T
  2. memperbaiki diri serta amalan2 yg aku dh wt.muhasabah balik apa yg aku dh wt n blom buat..ataupn yg tertinggal/saja2 tinggal..he2
  3. menambahkn lg kerajinan aku
  4. berusaha bersungguh2 untuk mncapai kejayaan
  5.  cuba sedaya upaya memberi bnyk sedekah (mngikut kadar kemampuan)
  6.   memberikan yg terbaik untuk keluarga,kawan2,bangsa,agama dan negara
  7. ikhlas dlm membuat sesuatu perkara
harapnye aq dpt laksanakan apa yg aku azam dan bukan tinggal azam ajeso apa azam kowg untuk tahun bru ini?kongsi la cket ngn aq ok?  http://bit.ly/f3ylxs
      
View Image         alangkah baguskn kalo setiap kali sambutan tahun baru pd setiap 1 Januari dibuat dgn mjlis bacaan Yassin,doa dberi keberkatan sepnjg tahun itu.. tp sygnye,generasi2 muda hari ini terlalu terikut2 dgn budaya berparti dan konsert stp kali sambutan tahun baru.berpusu2 dan bersesak-sesak semata2 nk tgok konsert tahun baru.xnk plk bersesak2 dan berebut2 nk pergi masjid/surau bg mncari keredhaan dan meminta doa dr Ya Rabb kita..dunia2.                
   

       aq rsa xsalah kalo smbutan tahun baru disambut ngn percikan bunga api,ada konsert,nyanyi2..tp dlm keadaan sedrhana dan tidak melampaui batas.tp 2la,sekali lg,asal thun baru je,mesti nk smbut ngn arak,pesta sna sni sesuka hati,pergaulan bebas tnpa batas antara lelaki dan perempuan..herm,tunggu jela 8/9 bulan lg,maka akan bersepah2la daging zuriat yg tidak diingini dbuang merata2 sprt sampah akibat drpd hubungan yg tidak sah ini.point of it,sambutlah ngn berpada2.dan tidak merelakn tubuh diratah oleh jantan2 jonggos tanpa ikatan (untuk perempuan aje ye..bkn lelaki).


View Image
       
         Hijrah pd konteks zaman Rasullullah S.A.W adlh berpindah dr Makkah ke Madinah..manakala dr konteks masa sekarang,bknlah memerlukan kita berpindah setiap kali Maal Hijrah dtg,,ia adlh prpindahan sikap kita dprd buruk kpd baik..baik kpd yg trbaik..bukan mudah untuk kita merubah sikap kita tetapi tidak salah untuk mencuba dan terus mencuba.stp penghijrahan memrlukan pengorbanan..lihatla bgaimana kaum Muhajirin dan Ansar berkorban segala-galanya untuk menegakkan agama Islam yg mulia ini.ambillah pedoman mereka untuk djadikan panduan.moga2 kita merenung dan menginsafi segala dosa2 yang telah kita lakukan dan berazam untuk mengubahnya.amin..

View Image

         Okla,terima kasih kerana sudi membaca entri kali ni,thanks korang semua..assalamualaikum dan salam Maal Hijrah!

Sunday, December 5, 2010

Chemistry..Kampung vs Bandar

  Assalamualaikum..selamat sejahtera buat anda semua..so mcm mne ngn hari2 yg anda lalui?aq harap semuanya baik2 belaka..biasalah,hidup ni kadang2 ada manis,ada pahit,xsemuanyer manis..kalo manis,nanti kena penyakit kencing manis la plk kn?hu2..btw,cuaca kt Shah Alam ni xmenentu.asyk hujan je..baju yg aq basuh kena tnggu seminggu,brula kering.pe aq merepek ni?huh!arini kelas ganti batal,so dptla aq update blog ni ha..td masa aq bukak blog aq ni, tgok follower aq dh brtambah 2x ganda dr yg asalnye..two thumbs give to my roomate,Syafiq,coz bg aq suggestion dgn singah kt blog owg len,n then drop our blog url..sgt seronok n enthusiastic bile tgok follower ramai.sprti dhargai.brula semgt nk wt entri blog..kpd yg len2,rajin2 singgah kt blog owg len,n then leave your blog at there k?

ni hah owgnyer..tepuk sikit..nk tgok blog dia?ni hah http://stylistikajiwa.blogspot.com/

    Scra jujur aq ckp,blog aq msih xleh lawan ngn dia coz follower dia ramai kot..hu2.xpe2,kena usaha  keras cket.almost forgot,thanks eh kpd semua yg sudi follow Transkripsi Seorang Musafir.aq akn memperbaiki lg sgla kelemhan yg ad kt blog ni..syukran jaziran ila antum!

    Ok la,berbalik semula kpd tajuk entri kali ni hah.erm,ia xde kaitan langsung ngn subjek Kimia yg kowg amek mse SPM dlu..ia bkn pasal atom,susunan zarah,group gas,liquid@ solid,group 17,18,1,jadual unsur berkala(periodic table) n etc..coz aq pn dh xbrp ingt sgt dh n it is not my real pasion.he2

huraian2 atom..
Ni pasal chemistry yg berkaitan ngn interaksi antara 2 @lebih,mahluk yg brnma manusia..aq selalu dgr owg ckp,yg diowg xleh ngam ngn si polan,si polan 2 coz xserasi,xde chemistry..dlm Islam sendri,mngalakkn kita untuk membina ukhwah silaturahim sesama kita..tp dh kalo aq jek yg bersemngt gile nk mnjalinkn ukhwah,tp owg 2 xterima,nk wt cmne kn?prinsip aq senang je,aq nk berkawan ngn semua owg,walopn kdg2 ad jgk rse xselesa..but itu xmnjadi penghalang right?
aq prnh jgkla terasa malu pd diri sendri bile,each time kita senyum kt owg,owg 2 wt dono jek.bengang kot..seolah2 kita plk yg terhegih2 nk kwn ngn dia..yg geram 2,kalo xnk pndg muka,jgnla pndg..huh!geram aq..aq pn xpham ngn spesies yg cmni.beza sgt ngn owg kt kg aq.diowg akn senyum each time selisih kt jln.siap berhenti moto lg semata2 nk tnya kabo.best kn owg kg?


element dbhagikn mngikut characteristic
 
Kowg pernah alami/rasa x,bile masa kita jumpa ngn seseorng yg kita bru kenali,n kita rasa sgt selesa n mesra,seolah2 dh kenal lama sgt?well,i think,bond chemistry kita ngn owg 2 dh trjalin.hu2..kalo x,maka sebaliknya la kan?xgitu?tp,walo apa2 pon,ukhwah sesama kita ttp perlu djalinkn,walopn kita sakit hati ngn owg 2.erm,tp kalo kes konfrontasi  gadoh/selisih paham ngn kawan plk cmne yek?aq no komen.hu2..kowg plk cmne?http://bit.ly/g92C0r


View Image
rumah batu,tinggi,ad air-cond
rumah kayu,tanah luas,fresh air

  So smlm aq g la tolong member aq..akak dia nk pindah rumah ke Klang..aq pn tolong la..yela,kata warganegara mita suka tolong-menolong antara satu sama lain kn?(dlm iklan ckp)..aq dgn  rela hati pergila..akak dia dok tmn X(lokasi dirahsiakn).dlm sibuk2 aq tolong angkat apa yg patot,tiba2 aq dgor jirn sebelah,si A bukak pintu.aq ingtkn mungkin diaowg nk tolong apa2 yg patot ke?buatkn air ke?antor cket mknan ke?tp x..dia leh layan lentok, tgok aje..dua anak lelaki dia yg gagah perkasa lgla..jeling pn x.kwn aq ad dgor jiran A tu kata
     
             "dik,masuk rumah cepat!" si A kata
 
huh!indah khbar dr rupa..tp itula realitinya kehidupan di bndar..jiran xmngenali antara satu sama lain..yela,dr Isnin-Jumaat,kerja..kerja..dan kerja..sabtu kerja kalo ad call/overtime..Ahad..rehat.xdenye masa nk mingle2/gosip2 antra satu sama lain.mungkin disebabkn faktor duit.yela,dok bndar kna pkai duit bnyk kot.sni sana,situ guna duit.jd xde mse nk kenal satu sama lain.mgkin kenal kt facebook je kot.2 pn kalo perasan.hu2.aq ingt lg mak aq pesan,"kita ni hidup nk kena bermasyarakat.xboleh sowg2 je".mula2 aq cm nk bangkang.tp,bila fikir2 balik,mak aq 2 betol.aq kdg2 geram sgt kalo ad owg kutuk2 owg kampung..well,aq pn mmg owg kampung.apa,ingt owg kampung cm aq n lain2 ni,dunggu pe?xpandai?mudah ditipu?kirim salam..kpd mereka2 kt luar sna,jgn pernah malu mngaku,kalo kowg 2 duduk kampung,cm aq.

mari kita tgok,Kampung vs Bandar..spe menang? 
  1. bandar-jiran sebelah mnyebelah xkenal.kampung-jiran kt kampung lg satu pn kenal
  2. bandar-xde masa nk berbual/gosip..kampung-wktu ptg/kenduri kahwin/mjlis yassin adlh medan trbaik nk smpaikn berita terkini
  3. bandar-kalo nk pindah rumah,kena pngl agensi,upah,duit..kampung-muafakat bersama.upah,dibuat mknan,dan dihidangkn
  4. bandar-aktiviti kemasyaraktn kurng/xde..kampung-asal hujung minggu je,ad la aktiviti
  5. bandar-kos sara hidup mahal/terlampau mahal..kampung-kos sara hidup murah/sederhana.nk lg jimat,tanam sayur sendri.fresh lg.
  6. bandar-tercemar.kualiti udara rendah..kampung-bersih dan segar!
  7. bandar-nk hirup udara segar kena pergi taman..kampung-bukak pintu je dh mmg nyaman.
  8. bandar-keluasan rumah n tanah adlh trhad..kampung-nk mnunjukkn betapa luasnya tanah 2,smpai boleh bina 4/5 buah rumah
  9. bandar-dkt ngn shoping mall/kemudhn transport,internet sgt laju..kampung-plg modern pun,dkt ngn pasaraya/bas cket/jarang2,internet lambat/xde lngsung
  10. bandar-kadar ketersampaian =tinggi/amat tinggi..kampung-rendah/susah.
so kesimpulannya,Kampung menang! menang 8-2 dgn Bandar..hu2.majoriti tu.melebihi 2/3 undian..lain kali,jgn pernah nk kutuk2 owg kampung kalo kita jumpa, kerana owg kampung nila pembela serta pengamal budaya Melayu agar xterus pupus dek zaman..nk harapkn owg bndar(not all,segelintir aje)?harapan..lebih drpd Barat adla(skali lg,bkn semua).kata xstandard la,xikut peredaran zaman la,kolot n wt eva.eh hello,ko skunk kt ne?kalo nk sgt ikut budaya Barat 2,g sna..hu2.tp,jgn kowg ingt kampung je best..kdg2 kt kampung(bkn semua,segelintir je),yg over n sgt angkuh,mngalahkn owg bandar.baju,kasut,n semuanya la,nk brg branded.xmain brg2 kedai 2 ringgit ni hah.hu2.kesimpulanya,stp bnda ad baik dan buruk..best,n xbest...alamak,terlebih sudah.hu2..okla,nanti,ada mase,aq tulis lg.teruskn memfollow n menyokong blog ni ye.jasa anda mmg aku hargai..assalamualaikum n ariossa!sebelum keluar,klik sni jap yer?http://bit.ly/g92C0r