日本の哀悼の意 (Salam Takziah Buat Jepun)

  Assalamualaikum  dan salam sejahtera buat anda semua. aku pasti, mesti korang semua ada baca and dah tahu pasal bencana tsunami yang telah melanda Jepun. salam takziah buat mereka. mendengar  dan melihat video dan foto-foto pasal tsunami tu telah membuatkan aku rasa sedih sangat dan membuatkan aku terus memikirkan akan keagungan dan kekuasaan Sang Pencipta. kalau dulu, aku sedih sangat2 bila rumah aku kena banjir, tapi, bila aku tengok balik, rupa2nya, musibah yang kena kat aku tu tak dela seteruk mana kalo nak dibandingkan dengan penderitaan yang ditangung oleh rakyat2 Jepun yang menjadi mangsa kepada tsunami tu hah...


Sebelum

selepas



























Bila tengok gambar2 tadi, memang sayu aku tengok. ditambah pulak dengan letupan kat loji nuklear, yang boleh menyebabkan penyebaran bahan radioaktif, plus, with another gempa bumi susulan, memang menakutkan!

 tapi, ada pulak pihak2 yang tak bertanggungjawab, langsung xsensitif mengenai perkara ini. contohnya, 
ada seorang artis tu hah, guna laman sosial untuk membuat lawak pasal bencana alam ni hah. come on la man, kita sepatutnya xjadikan benda2 macam ni satu gurauan. mungkin kita xkena, tapi cuba untuk mempunyai nilai2 kemanusian yang dapat membezakan benda yang patot dan x,

dan menjadi lebih peka.boleh?

sesungguhnya, kita sepatutnya sentiasa melahirkan rasa syukur kepada Allah Taala kerana kita berada di bumi yang permai ini. tanpa sebarang bencana, malapetaka. 
tapi ingat, jangan dek kerana kita terlalu berbangga dengan kelebihan kita, kita lupa bahawa Allah Taala bleh bila2 masa aje nak bagi bala kat kita. ingatlah,

sesungguhnya, setiap keburukan itu bersamanya kebaikan, dan yang baik itu, juga, ada keburukan bersama.

always be a grateful person!


                                                                                                          

nota musafir : cuti lepas asasi panjang. terfikir jugak nak jadi sukarelawan kat Jepun..

Comments

Popular Posts