Tuesday, December 7, 2010

Ahlan wasahlan wa marhaban bikum ila 1432H wa maa'salamah ila 1432H


       Assalamualaikum dan salam sejahtera buat anda semua..so hari ini apa anda buat?bekerja?sibuk study?ataupon xwat apa2?hu2..yg pntg manfaatknlah masa kita yg ada 2,dgn aktiviti2 yg berfaedah..Hari ni jadual kelas aq amat padat dr pagi smpai ke ptg.hu2.Hari ini,pada tanggal 6 Disember 2010 maka genapla setahun dlm bulan Islam..ahlan wasahlan wa marhaban bikum ila 1432H wa maa’ salamah ila 1431H..ertinya,slmt dtg dan semoga dipenuhi keberkatan tahun 1432H dan selamt tinggal tahun 1431H..sprti biasa,kalo setiap hujung tahun dlm bulan Islam ni,akan ada doa awal dan akhir tahun yg dibaca sebelum dan selepas solat Maghrib..yela,selepas maghrib,bkn selepas 12tghmlm as in Islam,hari seterusnya dikira setelah masuk waktu Maghrib.aku bersyukur sgt krn masih diberi kesempatan untuk mghirup sedetik lg nafas di awal tahun ini..

View Image
       
        So dalam entri kali ni,aq nk cerita sikitla pasal sejarah Maal Hijrah ni ha..asal2 nye dulu, dlm kalangan orang Arab,mmg xde satu pun kalender yg tetap dan tepat yg sistematik yg digunkan oleh mereka. Mereka menggunakan pelbagai2 jenis kalendar seperti Kalendar Tahun Gajah, Kalender Persia, Kalender Romawi dan etc..Permulaan penggunaan Kalendar Tahun Hijriah adalah hasil dari ilham Khalifah Ar-Rasyidin yg kedua,Saiyidina Umar Al-Khattab radhiyallahu’anhu. Ada satu riwayat mengatakan bahawa Gabenor Abu Musa Al-As’ari telah mengirimkan surat kpd Saidina Umar r.a meminta beliau menjelaskan tentang tahun bagi surat/arahan Umar yg telah dhantar kpdnya..maka dengan ini,beliau (Umar r.a) mahukn satu kalendar/taqwim Islamyang khas untuk mengantikan tahun rujukan kalendar yg pelbagai yg digunakan. Kesemua kalender sebelum ini diadaptasi dr peristiwa2 besar waktu Jahiliah.maka beliau (Umar r.a) telah memilih tahun yg trdpt di dlmnya peristiwa yg paling agung dalam sejarah Rasullullah s.a.w untuk djdkn asas permulaan tahun pertama bg kiraan taqwim Islam.
       
         Peristiwa agung itu,tidak lain dan tidak bukan ialah peristiwa hijrah Rasullullah s.a.w dr Makkah ke Madinah.Ini kerana dgn adanya hijrah inilah permulaan pertolongan Allah kpd RasulNya dan agama Islam ditegakan.kesan dr penghasilan taqwim ini antaranya ialah  
  1. ker
    ajaan Kisra (Pasri) dpt 
    dikalahkn
  2. Baitul Muqaddis dibebaskan dr Rom
  3. Masjidil Aqsa dibangunkn


       Bulan Muharam adlh bulan pertama dlm sistem Kalendar Hijriah.Pada asalnya, Muharam membwa maksud ‘diharamkan’ atau ‘dipantangkan’ iaitu Allah SWT melarang melakukn pertumpahan darah atau peperangan. Namun larangan ini telah ditamatkan setelah pembukaan Makkah (surah Al Baqarah;91) 
                
sumber:Jabatan Mufti Negeri Melaka http://bit.ly/fhIjpn


View Image


       Hope dptla kowg hayati serba cket mngenai sejarah Maal Hijrah ni ha.jgn nanti kalo owg tnya,tak tahu plk.he2.tahun baru mmg xlari dr persoalan azam.Azam aku untuk tahun 1432H ni ialah:
  1. sentiasa mencari keredhaan dan keberkatan dari Allah S.W.T
  2. memperbaiki diri serta amalan2 yg aku dh wt.muhasabah balik apa yg aku dh wt n blom buat..ataupn yg tertinggal/saja2 tinggal..he2
  3. menambahkn lg kerajinan aku
  4. berusaha bersungguh2 untuk mncapai kejayaan
  5.  cuba sedaya upaya memberi bnyk sedekah (mngikut kadar kemampuan)
  6.   memberikan yg terbaik untuk keluarga,kawan2,bangsa,agama dan negara
  7. ikhlas dlm membuat sesuatu perkara
harapnye aq dpt laksanakan apa yg aku azam dan bukan tinggal azam ajeso apa azam kowg untuk tahun bru ini?kongsi la cket ngn aq ok?  http://bit.ly/f3ylxs
      
View Image         alangkah baguskn kalo setiap kali sambutan tahun baru pd setiap 1 Januari dibuat dgn mjlis bacaan Yassin,doa dberi keberkatan sepnjg tahun itu.. tp sygnye,generasi2 muda hari ini terlalu terikut2 dgn budaya berparti dan konsert stp kali sambutan tahun baru.berpusu2 dan bersesak-sesak semata2 nk tgok konsert tahun baru.xnk plk bersesak2 dan berebut2 nk pergi masjid/surau bg mncari keredhaan dan meminta doa dr Ya Rabb kita..dunia2.                
   

       aq rsa xsalah kalo smbutan tahun baru disambut ngn percikan bunga api,ada konsert,nyanyi2..tp dlm keadaan sedrhana dan tidak melampaui batas.tp 2la,sekali lg,asal thun baru je,mesti nk smbut ngn arak,pesta sna sni sesuka hati,pergaulan bebas tnpa batas antara lelaki dan perempuan..herm,tunggu jela 8/9 bulan lg,maka akan bersepah2la daging zuriat yg tidak diingini dbuang merata2 sprt sampah akibat drpd hubungan yg tidak sah ini.point of it,sambutlah ngn berpada2.dan tidak merelakn tubuh diratah oleh jantan2 jonggos tanpa ikatan (untuk perempuan aje ye..bkn lelaki).


View Image
       
         Hijrah pd konteks zaman Rasullullah S.A.W adlh berpindah dr Makkah ke Madinah..manakala dr konteks masa sekarang,bknlah memerlukan kita berpindah setiap kali Maal Hijrah dtg,,ia adlh prpindahan sikap kita dprd buruk kpd baik..baik kpd yg trbaik..bukan mudah untuk kita merubah sikap kita tetapi tidak salah untuk mencuba dan terus mencuba.stp penghijrahan memrlukan pengorbanan..lihatla bgaimana kaum Muhajirin dan Ansar berkorban segala-galanya untuk menegakkan agama Islam yg mulia ini.ambillah pedoman mereka untuk djadikan panduan.moga2 kita merenung dan menginsafi segala dosa2 yang telah kita lakukan dan berazam untuk mengubahnya.amin..

View Image

         Okla,terima kasih kerana sudi membaca entri kali ni,thanks korang semua..assalamualaikum dan salam Maal Hijrah!

No comments: